Samenwerking tussen onderwijzer en ouder
Als toegewijde onderwijzer en betrokken ouder heeft u één gemeenschappelijk doel: een veilige leeromgeving creëren voor een kind. Soms komt het voor dat onderwijzers met hun handen in het haar zitten als het gaat om het herleiden van de leerproblematiek van een kind. Als een kind in de klas moeilijk meekomt, zal een onderwijzer kijken naar hoe dit op te lossen is door middel van aanpassingen in het leeraanbod. In de meeste gevallen leidt dit tot een oplossing, maar soms blijft de onderliggende oorzaak verborgen. Vaak merken ouder(s) ook gedragsveranderingen aan een kind die moeilijk meekomt op school en wat dan essentieel is: goede communicatie tussen de ouder(s) en de onderwijzer.
Hoewel beide partijen streven naar een oplossing voor de leerproblemen, kan het voorkomen dat, ondanks ingezette hulpmiddelen, er nog geen passende oplossing is gevonden. Dit kan frustratie opleveren en zorgen voor frictie tussen de onderwijzer en de ouder(s). Omdat de partijen het kind in twee verschillende contexten meemaken is het juist dan van belang dat er wordt samengewerkt.
De communicatie tussen de ouder(s) en mij (onderwijzer) verloopt stroef, waardoor het probleem voor het kind niet kan worden opgelost. Hoe ga ik hiermee om?”
De invloed van een ingrijpende levensgebeurtenis op de leerachterstand
Een onderwijzer zal al snel de leesachterstand koppelen aan dyslexie, maar een stuk minder snel aan een val van het speeltoestel. Een leerachterstand kan verschillende redenen hebben, als het niet een onderliggende handicap of -beperking is, dan kan de oorzaak liggen bij een ingrijpende gebeurtenis zoals bijvoorbeeld een recent overlijden in de familie, niet-aangeboren hersenletsel (zoals een val van een speeltoestel), een scheiding, buitensluiting in de klas of een handicap (in het gezin). Het hoeft dus niet altijd iets te maken hebben met de didactische omgeving of mogelijkheden van het kind.
“Door de slechte band binnen een gezin kan ik als onderwijzer niet goed in spelen op de behoeftes van het kind. Hoe ga ik hiermee om?”
We erkennen het belang van het achterhalen van de diepere oorzaken en bieden ondersteuning aan onderwijzers en ouders die hulp nodig hebben om een passende oplossing te vinden voor problematiek in en rondom de leeromgeving van een kind. Bij het herleiden van een onverklaarbare leerachterstand duiken we in de mogelijke onderliggende oorzaak. Soms geeft een sparringsessie of een adviesgesprek al genoeg inzicht en als dat niet het geval is kijken we naar de verdere mogelijkheden.
“Ik vraag me als onderwijzer af of ik wat extra’s kan betekenen voor een kind uit een gezin met speciale benodigdheden.”