Leren Profileren en Verbinden
Bij Essentieplein leggen we de verbinding tussen betrokken personen, disciplines en kundigheden binnen het sociaal- maatschappelijk netwerk van kind en gezin. Ons doel is om de groei- en ontwikkelingskansen te optimaliseren door gebruik te maken van de aanwezige capaciteiten, talenten en mogelijkheden.
Workshop, Sparring en Netwerkbijeenkomst
Gedurende 7 dagdelen en 7 thema’s, verspreid over 3 maanden, ontmoeten (kinder)coaches, onderwijzers, mediators/advocaten, hulpverleners en andere betrokken professionals elkaar. Ze verkennen de overlappende en verbindende aspecten van de ondersteuning aan kind en gezin, en versterken hun eigen rol en taak. Dit helpt hen om antwoorden te vinden binnen de eigen meegebrachte situaties/casuïstiek, waar twijfels, vastzitten of gedrag de aangeboden dienstverlening lijken te belemmeren of andere problematieken zichtbaar/ervaren worden.
Programmaoverzicht
Thema 1: Ontdek de Mogelijkheden Tijdens deze sessie richten we ons op eigenaarschap, regie, ambities en levensvisie. We verkennen wie de hulpvrager is, welke hulpvragen er zijn en wat jouw rol en taak binnen het netwerk kind en gezin is. We leggen de basis voor elke dienstverlening en starten de samenwerking met je klant/cliënt vanuit vertrouwen, behoeften en doelstellingen.
Thema 2: Actie, Reactie en Gevolg We behandelen buitensluiting, overlevingsinstinct en de impact van ingrijpende levensgebeurtenissen. We leren omgaan met verschillende uitingen van overlevingsgevoelens en de gevolgen van niet gehoord worden. Mark Helmink biedt eenvoudige handreikingen om beter om te gaan met deze uitdagingen.
Thema 3: Zorgen, Vragen en Verwachtingen van Ouders en Ouderschap We richten ons op het belang van ouders in de talent- en leerontwikkeling van kinderen. We onderzoeken hoe je als dienstverlener kunt samenwerken met ouders, rekening houdend met hun zorgen, vragen, behoeften en ervaringen.
Thema 4: Positie van het Kind in Zorg, Hulp en Educatieaanbod We verdiepen ons in de mogelijkheden en ambities van het kind. We gebruiken diagnoses, problematieken en handicaps om een overzicht te maken van de rol en taak van elke dienstverlener binnen het gezin. We maken gebruik van de Piramide van Maslow, spiegelneuronen, ontwikkelingsleer en groepsdynamiek.
Thema 5: Actie- en Verbeterplan We kijken naar actie- en verbeterplannen met oog op neveneffecten en afschalen voor eigen regie. We bespreken hoe je effectief kunt samenwerken met betrokken partijen en hoe je signalen, risico-inventarisatie en evaluatie kunt gebruiken om verbeteringen te realiseren.
Thema 6: Evaluatie en Nazorg We behandelen het belang van evalueren, nazorg bieden en het inzetten van een service-, ondersteuning- of plan van aanpak. We bespreken waarom nazorg belangrijk is en hoe je dit effectief kunt aanbieden.
Thema 7: Op- en Afschalen We bespreken het belang van op- en afschalen, doorverwijzen en het inzetten van het netwerk. We onderzoeken hoe je deze processen kunt optimaliseren om groei en talentontwikkeling te bevorderen.
Volledige Deelname aan alle 7 thema`s
De volledige deelname bevat:
- 7 themadagdelen in 6 dagen binnen 3 maanden met 1 eigen ingebrachte situatie/casuïstiek waarbij deelnemers minimaal :
- 7 sparringsmomenten
- 3 intervisiemomenten
- 7 uur workshopmomenten
- 6 netwerkmomenten met andere werkgebieden uit het sociaal-maatschappelijk netwerk
- Mogelijkheid van tussentijdse sparringsessie of gesprek met de dagleider
De eerste 5 thema’s worden op 5 verschillende dagen gegeven, elk met een duur van 3 uur. Thema 6 en thema 7 worden op één dag van 6 uur inclusief lunch gegeven.
De totale kosten voor dit volledige programma zijn € 760,00 p/p.
Groepsgrote: maximaal 10 en minimaal 4 deelnemers
Deze themabijeenkomsten worden zowel in Soest als omgeving van Apeldoorn gegeven
Aanmelden en facturatie gaat via de website van Leerhulpmiddelen
Deelname per Themadagdeel
Losse deelname aan een van de 6 themadagdelen is ook mogelijk. De duur is 3 uur en bevat:
- Inbreng van eigen situatie/casuïstiek met een vraag over het thema
- 1 sparringsmoment
- 1 workshopmoment
- 1 netwerkmoment
- Mogelijkheid om een nagekomen vraag te stellen aan de dagleider
- Koffie/thee
Kosten per themadagdeel: € 120,00 p/p
Groepsgrote: maximaal 8 en minimaal 4
deelnemers per themadagdeel
Deze themabijeenkomsten worden zowel in Soest als omgeving van Apeldoorn gegeven
Aanmelden en facturatie gaat via de website van Leerhulpmiddelen
Dagen en locatie. Aanmelden voor deelname kan via deze link; …..
Volledige deelname (7 dagdelen) |
op de locatie in Soest | Op de locatie omg. Apeldoorn |
Thema 1 | Dinsdag 1 oktober 13:30 – 16:30 |
Dinsdag 24 september 13:30 – 16:30 |
Thema 2 | Dinsdag 15 oktober 13:30 – 16:30 |
Dinsdag 8 oktober 13:30 – 16:30 |
Thema 3 | Dinsdag 29 oktober 13:30 – 16:30 |
Dinsdag 22 oktober 13:30 – 16:30 |
Thema 4 | Dinsdag 12 november 13:30 – 16:30 |
Dinsdag 5 november 13:30 – 16:30 |
Thema 5 | Dinsdag 26 november 13:30 – 16:30 |
Dinsdag 19 november 13:30 – 16:30 |
Thema 6 & thema 7 | Dinsdag 10 december 9:30 – 16:30 |
Dinsdag 3 december 9:30 – 16:30 |
Losse themadagdelen deelnamen | Locatie in Soest | Locatie omg. Apeldoorn | Op Zaterdag Locatie Apeldoorn |
Thema 1 | Dinsdag 1 oktober 9:00 – 12:00 |
Dinsdag 24 september 9:00 – 12:00 |
Zaterdag 28 september 9:30 – 12:30 |
Thema 2 | Dinsdag 15 oktober 9:00 – 12:00 |
Dinsdag 8 oktober 9:00 – 12:00 |
Zaterdag 12 oktober 9:30 – 12:30 |
Thema 3 | Dinsdag 29 oktober 9:00 – 12:00 |
Dinsdag 22 oktober 9:00 – 12:00 |
Zaterdag 26 oktober 9:30 – 12:30 |
Thema 4 | Dinsdag 12 november 9:00 – 12:00 |
Dinsdag 5 november 9:00 – 12:00 |
Zaterdag 2 november 9:30 – 12:30 |
Thema 5 | Dinsdag 26 november 9:00 – 12:00 |
Dinsdag 19 november 9:00 – 12:00 |
Zaterdag 9 november 9:30 – 12:30 |
Thema 6 | Vrijdag 29 november 9:00 – 12:00 |
Woensdag 27 november 9:00 – 12:00 |
Zaterdag 16 november 9:30 – 12:30 |
Een gedetailleerde uitleggen voor elk thema binnen het programma “Leren, Profileren en Verbinden”
Thema 1: Ontdek de Mogelijkheden van de Persoon en Jezelf binnen het Sociaal-Maatschappelijk Netwerk Kind en Gezin
Onderwerpen die aan bod komen:
- Eigenaarschap, Regie, Ambities en Levensvisie: Wie is de hulpvrager en welke hulpvragen zijn er? Wat is jouw rol en taak binnen het netwerk kind en gezin?
- Bewustzijn van Eigenaarschap: Regie op verwachtingen en het ervaren van beperkingen, gedrag en problemen.
- Verbinding: Verbinding maken tussen de deelnemers, hun werkgebied en de meegebrachte situatie/casuïstiek.
Belangrijke aandachtspunten:
- Basis van Dienstverlening: Richt zich op de basis van elke dienstverlening en de start van de samenwerking met de klant/cliënt (de hulpvrager) en het netwerk, gebaseerd op vertrouwen, behoeften en de overeengekomen doelstellingen.
- Ken de Klant: Ken de klant, zijn ambitiedoelen, maar ook wie er rondom de hulpvrager staan en welke partijen betrokken zijn bij de ontwikkelingskansen.
- Omgaan met Aspecten: Hoe kun je omgaan met aspecten zoals tekenbevoegdheid, toestemming geven, en van wie de hulpvraag, behoeften en belangen zijn? Welke invloed heeft dit op jouw rol en taak, en hoe kun je inzicht krijgen in waarom deze aspecten er zijn en hoe ze tijdens een dienstverleningstraject kunnen veranderen?
Doel van de sessie:
- Versterken van Eigenaarschap en Regie: Deelnemers leren hun eigen rol en taak binnen het netwerk kind en gezin beter begrijpen en versterken, met een focus op eigenaarschap en regie.
Thema 2: Actie, Reactie en Gevolg
Onderwerpen die aan bod komen:
- Buitensluiting: Wat is buitensluiting, hoe voelt het en hoe manifesteert het zich in gedrag?
- Overlevingsinstinct: Hoe gaan mensen om met verschillende uitingen van het overlevingsgevoel en wat is de impact van niet gehoord worden?
- Ingrijpende Levensgebeurtenissen: Waarom zetten ingrijpende levensgebeurtenissen noodzakelijke veranderingen in gang en hoe kunnen deze gebeurtenissen leiden tot overlevingsreacties en buitensluiting, zoals pesten en verstoting.
Belangrijke aandachtspunten:
- Onverwachte Veranderingen: Hoe onverwachte veranderingen en het gevoel van niet begrepen, gehoord of buitengesloten te zijn, invloed hebben op mensen.
- Onzekerheid en Informatie Verwerken: Hoe onzekerheid en het verwerken van informatie vaak een rol spelen bij hulpvragers en hun netwerk.
- Emoties en Gedrag: Bekend zijn met gedrag als de (oer)stem van emoties, gevoelens en waardering, en hoe dit de dienstverlener helpt om gerichter tot oplossingen te komen.
- Praktische Handreikingen: Mark Helmink biedt eenvoudige handreikingen om beter om te gaan met deze uitdagingen, gebaseerd op zijn expertise.
Doel van de sessie:
- Versterken van Vaardigheden: Deelnemers krijgen de kans om hun vaardigheden in “contact en verbinding zijn” te versterken.
- Praktische Oefeningen: De meegebrachte situatie/casuïstiek van de deelnemers wordt gebruikt om de leer te delen en direct in de praktijk te oefenen.
- Antwoorden Vinden: Mogelijk al enkele antwoorden vinden op de meegebrachte situatie/casuïstiek, met meerwaarde voor de inzet vanuit jouw rol en taak voor de klant in hun gestelde doelen.
Thema 3: Zorgen, Vragen en Verwachtingen van Ouders en Ouderschap
Onderwerpen die aan bod komen:
- Sociaal-Maatschappelijk Netwerk: Het netwerk van kind en gezin.
- Ouderlijk Netwerk: De visie en verwachtingen van ouders en hun persoonlijk netwerk.
- Ouderschap kwadrant: Krijg inzicht hoe het ouderschap zich ontwikkelt binnen de huidige situatie en welke ontwikkeling ouders voor ogen hebben om aan hun kinderen te bieden.
- Ontwikkelingen van Kind en Ambities: Bijstellen, optimaliseren en meegaan in de ontwikkelingen van het kind en de eigen ambities.
- Ouderschapsvisie: Eigen regie, talentontwikkeling en opvoeding van het kind in beeld houden binnen het sociaal-maatschappelijk netwerk, vooral wanneer er extra zorgen of hulpverlening binnen het gezin aanwezig is, zoals bij een handicap, diagnostiek, (gedrags)problemen, (medische)zorg en hulpverlening.
Belangrijke aandachtspunten:
- Dienstverlening aan Kind en Ouders: Dienstverlening aan een kind/persoon onder vertegenwoordiging betekent ook te maken hebben met de ouders in hun rol, opvoedkundige taken, ouderlijke regiefunctie en hun gezin en persoonlijke levensvisies.
- Juridische Zaken en Wetgeving: Kindgerelateerde juridische zaken, wet- en regelgeving, en de volwassen personen met al hun bezigheden, rollen, verplichtingen en menselijke aspecten.
- Samenwerking Optimaliseren: Hoe je als dienstverlener kunt samenwerken met ouders, rekening houdend met hun zorgen, vragen, behoeften en ervaringen.
Doel van de sessie:
- Versterken van Samenwerking met Ouders: Deelnemers leren hoe ze effectief kunnen samenwerken met ouders, rekening houdend met hun zorgen, vragen, behoeften en ervaringen.
Thema 4: Positie van het Kind in Zorg, Hulp en Educatieaanbod
Onderwerpen die aan bod komen:
- Talentontwikkeling: Mogelijkheden en kansen voor het kind.
- Ontwikkeling Spiegels: De rol van familie en ouders.
- Leer- en Bewustzijnsontwikkelingsfases: Hoe om te gaan met de verschillende fases.
- Vriendschappen en Groepen: Het belang van vriendschappen, groepen en jezelf mogen zijn om erbij te horen.
- Verbindend Samenwerken: Het belang van verbindend samenwerken binnen het sociaal-maatschappelijk netwerk kind en gezin.
Belangrijke aandachtspunten:
- Kindsbelang: Het belang van het kind staat voorop en moet beschermd worden. Wie bepaalt wat het belang van het kind is en hoe wordt dit in beeld gebracht?
- Samenwerking: Hoe beter de samenwerking, hoe minder nevenproblematieken er zullen ontstaan.
- Diagnoses en Problematieken: Gebruik van diagnoses, problematieken en handicaps om een overzicht te maken van de rol en taak van elke dienstverlener binnen het gezin.
- Piramide van Maslow en Spiegelneuronen: Gebruik van de Piramide van Maslow, spiegelneuronen, ontwikkelingsleer en groepsdynamiek.
Doel van de sessie:
- Optimaliseren van Talentontwikkeling: Deelnemers leren hoe ze de talentontwikkeling van het kind optimaal kunnen ondersteunen, rekening houdend met de aanwezige problematieken en mogelijkheden.
Thema 5: Actie- en Verbeterplan
Onderwerpen die aan bod komen:
- Vrij Verder Kijken: Met betrokken partijen vanuit de overlappende en verbindende delen voor inzet aan kind en gezin.
- Plannen en Overlappingen: Welke soort plannen zijn er, waar herken je het overlappende deel in en hoe ga je om met de aanwezige plannen?
- Reden, Oorzaak en Gevolg: Vanuit wie en welke hulp op mogelijkheden vanuit de aanwezige persoonlijke vragen, ambities en behoeften.
- Signalen en Risico-Inventarisatie: Wat kan je ermee, welk nut heeft het en hoe werk je ermee zodat het tijdswinst oplevert in het komen tot verbeteringen.
Belangrijke aandachtspunten:
- Dienstverlening Inzet: Voor iedereen is er een overstijgende winst te behalen door jouw dienstverleningsinzet.
- Overzicht en Effectiviteit: Het in beeld hebben van welke ondersteuning er binnen het gezin aanwezig is of nodig is, geeft overzicht waarbij jij jouw dienstverlening effectiever kan laten verlopen.
- Ouderschapsvisie en Ambitievisies: Weten aan welk doel en vanuit welke rol iedereen ingezet wordt, en welke ouderschapsvisie en ambitievisies aanwezig zijn.
Doel van de sessie:
- Creëren van Effectieve Actie- en Verbeterplannen: Deelnemers leren hoe ze effectieve actie- en verbeterplannen kunnen opstellen en implementeren, met oog op neveneffecten en afschalen voor eigen regie.
Thema 6: Evaluatie en Nazorg
Onderwerpen die aan bod komen:
- Service en Ondersteuning: Het belang van evalueren, nazorg bieden en het inzetten van een service-, ondersteuning- of plan van aanpak.
- Nazorg: Waarom nazorg belangrijk is en hoe je dit effectief kunt aanbieden.
Belangrijke aandachtspunten:
- Filosofie en Visie: Het hebben van een filosofie en visie met een standaardplan is noodzakelijk om kwalitatieve en passende nazorg aan te kunnen bieden.
- Evalueren: Observeren, analyseren en oriënteren zijn waardevolle elementen voor de geplande of “spontane” evaluatie en wat er vervolgens mee gedaan wordt.
- Doelen Bijstellen: Een gevolg van evalueren kan zijn om doelen bij te stellen, dienstverlening te verlengen, of het gesprek aan te gaan om te gaan opschalen of doorverwijzen.
Doel van de sessie:
- Versterken van Evaluatie- en Nazorgprocessen: Deelnemers leren hoe ze effectieve evaluatie- en nazorgprocessen kunnen implementeren om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren.
Thema 7: Op- en Afschalen
Onderwerpen die aan bod komen:
- Op- en Afschalen: Het belang van op- en afschalen, doorverwijzen en het inzetten van het netwerk.
- Netwerk Inzetten: Hoe je deze processen kunt optimaliseren om groei en talentontwikkeling te bevorderen.
Belangrijke aandachtspunten:
- Nazorg: Het inzetten van goede nazorg gebeurt niet enkel aan het eind van een traject. Het kan ook gezien worden als een geruststellende service die je aanbiedt of als een verlengstuk van de verleende dienstverlening.
- Kansen en Mogelijkheden: Hoe en welke kansen het kan bieden binnen jouw meegebrachte situatie/casuïstiek zal tijdens deze dag een onderzoeksvraag zijn waarbij de deelnemers ook met elkaar de persoonlijke filosofie kunnen bespreken.
Doel van de sessie:
- Optimaliseren van Op- en Afschaalprocessen: Deelnemers leren hoe ze effectieve op- en afschaalprocessen kunnen implementeren om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren en groei en talentontwikkeling te bevorderen